Arkib | Jun, 2010

Saham Oh Saham….

24 Jun

Hari ni kecoh tempat kerja teman pasal satu saham ni nama nya KEURO sebab ada pegawai teman di opis tu beli saham ni. Saham ni saham betoi tau ( bukan skim cepat kaya yee.. ) yang di kendali oleh sebuah syarikat di Malaysia untuk buat lebuh raya baru antara Banting, Selangor ke Taiping, Perak ( tapi ntah bila projek nak jalan tak tau ler dari tahun 2007 dah dengar projek ni dah..).

Kami ramai-ramai mula usik pegawai tu…” Macam mana saham hari ni OK ke tak, boleh aku join sekali…”.

Kemudian dia jawab.. ” dah naik dah dari 0.82 masa dibeli, sekarang dah 0.90 seunit”.

Aku pun sambung lagi.. ” tinggi tu aku ingat nak join, kalau cm tu tunggu sampai jatuh 0.60 seunit baru engkau bagitau kat aku, baru aku beli…”…lepas tu habis semua kawan kerja gelak ramai-ramai….ye le dah jatuh saham nak buat apa belikan, masa dia nak naik ler baru beli….macam-macam ada..saham oh saham…

p/s : hati tu tergerak jugak nak main saham ni tapi tak tau pulak, silap-silap terlingkup di buat nya…

Advertisements

Analisis Piala Dunia 2010

17 Jun

Piala Dunia kali ini bermula dengan agak lembab kerana kurang jaringan gol yang dilakukan oleh pasukan ‘ favourite ‘ yang di penuhi bintang-bintang terkenal dunia seperti Lienol Messi, Fernando Torres, Didier Drogba dan beberapa bintang lain.

Di lihat juga pasukan ‘ favourite ‘ terkial-kial untuk berusaha mencari kemenangan pertama pada perlawanan pertama setiap kumpulan. Sepanyol yang di anggap boleh menjulang Piala Dunia kali ini tewas kepada pasukan kerdil Switzerland dengan Torres tidak berupaya menyerlah begitu juga David Villa dan lain-lain bintang mereka. Argentina juga menang tipis 1-0 dengan pasukan baru, Negeria, begitu juga Brazil yang boleh dianggap pasukan terbaik gagal mendapat gol yang mudah dengan pasukan pendatang baru di Piala Dunia, Korea Utara.

Kejutan juga berlaku dengan juara dunia di Jerman pada Piala Dunia 2006, Italy juga seri dengan Paraguay 1-1 begitu juga England yang di katakan salah satu pasukan mampu memberi tentangan sengit seri jaringan sama dengan USA.

Beberapa muka baru juga berada kali ini di Piala Dunia antaranya New Zealand, Slovakia, Slovania, Korea Utara dan Algeria, pasukan kerdil di dunia juga mampu mencuri slot bertanding.

Mengikut rekod, Piala Dunia di Jerman lebih menyerlah dari di Afrika Selatan ini kerana pada perlawanan pertama kumpulan di sana sejumlah 39 gol di jaringkan berbanding hanya 25 gol sahaja di Afrika dan 13 kemenangan 3 seri di Jerman berbanding 10 menang 6 seri di Afrika.

Manakala jaringan terbesar di Jerman pada perlawanan pertama setiap kumpulan adalah antara pasukan Sepanyol dengan Ukraine dengan 4-0 dan Jerman dengan Korea ( 4-2 ), berbanding hanya Jerman berjaya mengatasi Australia ( 4-0 ) di Afrika sahaja.

Adakah kerana bola bernama ‘Jabulani’ yang menjadi punca segala masalah ini tercetus dengan rungutan pasukan mengenai bola yang mengelirukan pemain atau setiap pasukan hilang idea pada temasya kali ini? Mari kita saksikan perlawanan kedua setiap pasukan pula, apa komen mereka nanti.

Bola dan Gadoh…

13 Jun

Orang kata le, kalau kita bersukan, bermain bola badan kita akan sihat, tak cepat sakit-sakit tapi pada teman lain pulak pendapat teman ni..

Piala Dunia baru je bermula 2 hari tapi gadoh pun dah banyak dah sampai 2 kad merah dan entah berapa banyak dah kad kuning nye ni….tu bola sepak punya penangan…

Hari ni teman cuti, teman pergi le tengok ada pertandingan bolasepak kat tempat teman ni, namanya ‘ Bolasepak Piala Perpaduan’ tu le tajuk pertandingan yang di beri tapi yang peliknya tak macam ada perpaduan pun..

Ada le 1 game ni antara 2 pasukan india, 1 dari tempat  teman ni pastu 1 lagi dari luar le, main punya main tiba-tiba pasukan dari tempat teman ni ter ‘tackel’ le kaki pasukan luar tu apa lagi gadoh pun start le…yang hairan nya bukan orang yang kena tu yang mulakan pergaduhan tu tapi orang yang buat tackle tu yang start dulu…apa lagi perang le atas padang tu…siap adengan kejar-mengejar, terajang-menerajang, tumbuk-menumbuk le.. 1 pasukan pun masuk campur gaduh le..lebih kurang 15 minit jugak gaduh tu…ni ‘first time’ teman tengok gadoh yang paling lama dalam bolasepak…

Ingatkan lepas tu dah selesai ler….sebab game pun di kira terbatal so permainan pun di tamatkan…rupanya keluar je kedua-dua ‘team’ dari padang, penyokong pulak datang campurtangan gadoh pulak…siap pakai helmet lagi tu pukul-memukul, tumbuk terajang, dah macam filem perang pun ada dah, nasib baik tak pakai pedang kalau tak ada yang putus kepala ni…dasyat giler..( macam kata Awei dalam Zombei Kampung Pisang tu.. ). Ada le sorang pemain pasukan luar tu bengkak kepala di bantai dengan helmet tu….jadi semua perlawanan di berhentikan seketika sebab nak menyelesaikan ‘masalah sakit jiwa’ dia orang ni.

Lepas lebih kurang 15 minit bergaduh, bertekak dan tak puashati entah apa entah penyokong yang ‘sakit jiwa’ tu…selesai ler gadoh tu dengan campurtangan pihak polis yang lalu dekat situ…pasukan yang kalah semasa permainan berlangsung tadi tu di suruh balik untuk elak bergadoh beso lagi….nasib baik ada polis kalau tak ada, dah tentu ambulan yang datang kan….

Gitu le ragam bolasepak, lumrah nya mesti ada gadoh punya…tak gadoh besar mesti ada cikit-cikit punya tolak menolak and maki hamun kan…so cam ne sukan ni ada sihat ke tak ni…‘conpus’ teman di buatnya….

p/s:    nak rebut Piala Dunia pun tak gadoh beso macam ni kan…Piala Perpaduan apa ke benda nya ni…boleh bagi nama Piala Gado-Gado dah ni…( ni citer betoi-betoi punya bukan rekaan semata-mata ni ye )

Kapal Israel Di Malaysia..????

10 Jun

Ni berita yang teman rasa bengang sangat dengan undang-undang di Malaysia, kejap marah..kecam…pastu dah sejuk ler pulak dah macam hangat-hangat tahi ayam tu ler….

Kapal kita yang ingin pergi menghantar bekalan ke Palestin telah di tahan di Israel dan segala barangan yang berada di atas kapal dirampas. Itu barangan makanan, ubatan dan bahan binaan sahaja dan mereka telah pun memberi ‘ warning ‘ awal-awal supaya tidak ada mana-mana kapal berada di perairan mereka, tetapi yang tak paham nya kenapa kapal Israel pulak diberi kebenaran untuk memasuki perairan kita semata-mata menggunakan alasan untuk berdagang ( rujuk surat khabar bertarikh 9 jun 2010 ) walhal kita tidak langsung mempunyai apa-apa hubungan dagangan dengan pihak Israel laknatullah ini?

Kalau kita mahu membantu negara Islam yang di tindas ( Palestin ) dengan bersungguh-sungguh, kita kena tunjukkan yang kita menentang sekeras-kerasnya tindakan mereka dengan tidak melayan apa-apa permintaan mereka pun untuk berada di negara kita…ini dah macam main ‘cak-cak’ pulak kejap marah sangat..mengutuk..mengecam…pastu permintaan mereka pulak di layan jer…memang tak paham ler teman…

p/s : sebab tu ler ramai yang suka dengan Malaysia…rakyat Malaysia ni pemurah dan baik-baik ler katakan….

Wahai Negara Islam….

10 Jun

Teman menulis artikel ini ketika ini sambil berasa sebak, sedih dan terharu mengenangkan kezaliman Israel dan sekutunya terus-terusan menindas negara Islam di bumi Allah ini.

Kebiadapan Amerika yang mengecam dan mengugut negara Islam, Iran untuk tidak melakukan ujian senjata nuklearnya adalah yang terbaru. Mungkinkah mereka berasa takut yang Iran akan menentang mereka? Sebenarnya mereka ini takut dengan bayang-bayang mereka sendiri sahaja. Tidak ada mana-mana negara pun ingin berperang dengan mereka tetapi sebaliknya mereka masih menindas negara Islam yang lain.

Namun, yang menjadi pelik kenapa negara Islam yang lain tidak bangun untuk menentang kezaliman Amerika dan Israel ini? Mengapa Arab Saudi, Kuwait, Iraq dan negara Islam lain tidak bersatu mempertahankan Islam yang tercinta ini?  Adakah mereka menyokong tindakan rejim zionis dan sekutunya menghapuskan umat Islam di muka bumi ini?

Teman cukup terharu terhadap negara bukan Islam sendiri, Korea Selatan yang berpiket secara aman menentang kezaliman yang di lakukan oleh Israel terhadap Palestin dengan slogan ‘ Bebaskan Palestin ‘ tanpa di suruh hanya kerana cintakan keamanan sejagat tetapi negara Islam sendiri diam membisu, tidak berusaha untuk menyelamatkan bangsa sendiri.

Wahai negara Islam yang lain, teman amat-amat menyeru agar bersatu lah kita untuk menghapuskan Yahudi laknatullah ini dari bumi Allah kerana mereka bakal menghancurkan umat Islam, bangsamu sendiri dan akhirnya umat Islam akan pupus di muka bumi ini..bangun berjuang…Allahhuakbar..Allahhuakbar..Allahhuakbar…..

Zionis-US-PBB…????

8 Jun

Keganasan Rejim Zionis makin menjadi-jadi sejak akhir ini dengan mangsa seterusnya adalah rakyat Malaysia sendiri yang menjadi tahanan semasa misi bantuan kemanusian ke Gaza.

Mereka diseksa dan dituduh penjenayah ‘ bersenjatakan ubat-ubatan dan makanan ‘ untuk di hantar ke Gaza bagi membantu umat Islam di sana. Sekutu mereka Amerika Syarikat yang tentunya ‘ gembira ‘ dengan situasi ini kerana mereka berjaya menunjukkan mereka adalah ‘ Raja ‘ di dunia ini dengan terus menghalalkan perkara sedemikian terus berlaku.

Persoalannya, adakah PBB juga ‘ buta, pekak dan bisu ‘ untuk melihat apa yang berlaku sekarang ini? Adakah PBB telah menjadi ‘ pak turut ‘ kepada Amerika Syarikat dan sekutu takut untuk berbuat apa-apa?

Malaysia pula sekadar boleh mengutuk dan mengecam tindakan Rejim Zionis ini tapi tidak boleh berbuat apa-apa juga kerana tidak mendapat sokongan dari negara lain untuk mengambil tindakan kepada rejim ini. Paling tinggi pun Malaysia boleh boikot barangan Yahudi ini tapi sampai bila?

Marilah kita berdoa dan berhajat kepada Allah s.w.t agar diturunkan bala yang maha dasyat kepada Rejim Zionis dan sekutunya supaya terhapuslah mereka-mereka yang mengzalimi umat Islam ini dari muka bumi Allah ini….amin..

Ingatlah….Perjuangan Kita Belum Selesai….

Pelik Tapi Betoi Punye..

7 Jun

Apa dah jadi dengan bolasepak Malaysia ni yer..kita ni bukan nye masuk Piala Dunia ni pun..jangan kata nak masuk Piala Dunia ni, nak lepas dari pusingan kelayakan pun entah tahun bila pun tak tau ler…Piala Dunia punye pasal Liga Super kita pulak kena stop sebab apa pun tak tau ler…

Kalau Malaysia main di Piala Dunia tu lain ler citer nye..ni tak, kita pulak stop semata-mata nak tengok pasukan terbaik dunia bermain….kalau tengok pastu boleh ikut cara mereka main tak pe ler, seronok juga kita tengok Liga Super kita mampu meningkat taraf sikit….ni lepas jer Piala Dunia kita pulak masih main macam budak sekolah tingkatan 5 main bola , tak percaya???? tengok ler nanti…malu….malu….

Macam tu ler senario nye bolasepak kita yang malap ni kan, entah ler bila nak meningkat pun tak tau ler nak tunggu ayam jantan bertanduk kot..hahaha…pelik tapi betoi punye kan…